Om WinPig är lokalt installerat måste en programnyckel (hårdvarulås, dongle) sitta i datorn. Annars går det inte att starta programmet. Nycklar finns av flera olika typer:
- USB-nyckel (C och D på bilden)
- en äldre typ som passar i den gamla typen av skrivarkontakt (A och B på bilden)
Innan nyckeln kan användas ska en drivrutin installeras. Detta sköts av WinPigs installationsprogram, läs under steg 2.
Vanliga frågor om nycklar
Felmeddelande ”Nyckeln hittas inte”, vad göra?
- Är nyckeln fysiskt oskadad och sitter den i ordentligt i ett usb-uttag direkt i datorn?
- Prova med ett annat usb-uttag.
- Installera om drivrutinen.
- Fungerar det inte efter installation av drivrutinen och omstart av dator, pröva att stänga av datorn helt och sätta på den igen.
- Kontrollera att inte brandväggen spärrar drivrutinen (Sentinel).
- Prova med en annan nyckel om det finns någon sådan att tillgå.
- Kontakta Support för byte till en annan nyckel.
Vad innebär felmeddelandet ”Otillåten nyckel”?
Även om nyckeln sitter i datorn så kan inte programmet läsa av den. Följande bör då kollas:
- Kolla att drivrutinen (Sentinel Protection Driver) är installerad och att det inte är något fysiskt fel på nyckeln.
- Installera om drivrutinen för nyckeln. När drivrutinen installerats om måste datorn startas om.
- Avinstallera drivrutinen, kör cleanprogram för nyckeln (SSDCleanUp), lägg in drivrutinen igen. CleanUp programmet raderar bl.a om det finns en äldre drivrutin, kontakta Support för tillgång till CleanUp.
- Prova med en annan nyckel om det finns någon sådan att tillgå.
- Kontakta Support för byte till en annan nyckel.